محمود شالویی با اشاره به برگزاری مسابقه عکس کار ایران مطرح کرد: توجه به برخی مشاغل فراموش شده از دریچه نگاه عکاسان بازگشت Back

عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بین المللی عکس کار معتقد است؛ مسابقه عکس کار علاوه بر این که در خود نگاه هنری هنرمندان را نسبت به موضوع در بر دارد، می تواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسئولان دور مانده اند را دوباره معرفی کند و با بها دادن به آن ها شاهد رونق خیلی از کسب و کارها باشیم.

در میان مسابقه‌های و جشنواره‌های هنری که در طول سال برگزار می‌شوند، کمتر رویدادی است که توجه خود را معطوف به کار و اشتغال به عنوان یک موضوع و دغدغه مهم اجتماعی کرده باشد. موضوعی که می‌تواند از دریچه حوزه فرهنگ و هنر و نگاه تیزبین هنرمند ابعاد وسیع آن مورد کنکاش و نقد و بررسی قرار گیرد تا مدیران را برای برنامه ریزی و راهکارهای حوزه کار کمک کند.

در روزگاری که تأکید به کار و کارآفرینی جزو اولویت های اصلی کشور است ، نمایش پیدا و پنهان مشاغل تولیدی توسط هنرمندان، می‌تواند ایده‌هایی را در ذهن مردم جرقه بزند که مسیر زندگی‌شان را عوض کند. «نخستین مسابقه بین‌المللی عکس کار ایران» می‌تواند یکی از این مصادیق باشد. آخرین مهلت ارسال آثار در این مسابقه، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است. این رویداد در سه بخش تک‌عکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با موضوع «نه به کار کودک») به همت مرکز کار ایران برگزار می‌شود. رویکرد این مسابقه، تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغل‌های تخصصی، مهارتی و حرفه‌ای و نیز کسب و کارهای نوین است و مشاغل پنهان و کارهای کاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمی‌شود.

در این خصوص با محمود شالویی عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بین المللی عکس کار گفت‌وگویی انجام دادیم.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بین المللی عکس کار، ویژگی مهم مسابقه عکس کار را در مقایسه با جشنواره هایی که برگزار می شود در برگیری آحاد جامعه با موضوع آن دانست و خاطر نشان کرد: این که رویدادی هنری، کسب و کار و معیشت مردم که ضروری ترین نیاز بشری است را هدف قرار داده از اهمیت به سزایی برخوردار است و می توان امیدوار بود که با برگزاری این مسابقه شاهد رونق کسب و کار و ایجاد دغدغه ذهنی در میان آحاد جامعه و مسئولان مرتبط باشیم به طوری که از رهگذر آثار رسیده به دبیرخانه راه های نوینی را در عرصه کسب و کار بگشاید و مشعل هدایتی باشد برای جامعه ای که می خواهد به موضوع کسب و کار خود اهمیت فراوانی دهد.

وی ادامه داد: از نکات مثبت این مسابقه این است که تنها به عنوان جلوه گاه هنری نمی توان به آن نگاه کرد بلکه اهمیت اجتماعی آن نیز به واسطه موضوع خود باعث می شود تا علاوه بر در برگیری طیف وسیعی از هنرمندان و مخاطبان هنری، مردم عادی جامعه را هم در بر بگیرد و از این نظر لازم است تا در برگزاری نمایشگاه آثار منتخب توجه به مخاطب عام را هم مدنظر قرار داد و فرصتی را برای تماشای آن ها نیز فراهم آورد.

مدیرکل سابق هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفیق همزمان دو رویداد هنری و اجتماعی در یک مسابقه را به فال نیک گرفت و بیان داشت: این مسابقه علاوه بر این که در خود نگاه هنری هنرمندان را نسبت به موضوع در بر دارد، می تواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسئولان دور مانده اند را دوباره معرفی کند و با بها دادن به آن ها شاهد رونق خیلی از کسب و کارها باشیم. امیدوارم با برگزاری این رویداد شاهد پیوندعمیق تری میان دو عرصه فرهنگ و هنر و کار و اقتصاد باشیم.

شالویی کار و هنر را از اصول اساسی زندگی آدمی عنوان کرد و ارتباط انسان با این دو موضوع را در تک تک عرصه های زندگی معنا دار دانست و اظهار داشت: اساس زندگی این است که با هنر در آمیخته باشد و از این منظر که کار یک وظیفه اجتماعی و درونی در هر انسانی است اگر با هنر همراه و در زندگی آدمی عجین باشد و سعی کند تا با بهره گیری از دانش، اندیشه، عاطفه و تخیل به عالی ترین سطح خود برسد می توان امیدوار بود که آدمی به یک زندگی معقول و منطقی دست پیدا کرده است.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین مسابقه بین‌المللی عکس کار به بیتی از شاعر گرانقدر مولوی در باب توجه به شغل اشاره کرد وگفت: عاجزی، بی قادری اندر جهان؛ کس ندیده است و نباشد این بدان. منظور این شعر پرمحتوا این است که نمی توان انسانی را فرض کنیم که توانی نداشته باشد و هر کسی را در نظر بگیرید دارای توانمندی در درون خود است که باید آن را بشناسد و در جهت استفاده از آن قدم بر دارد. در این مسیر به نظرم مسابقه عکس کار با جریانی که در جامعه بوجود اورده است علاوه بر نشان دادن پتانسیل حوزه اشتغال؛ نگاه مدیران و برنامه ریزان حوزه اشتغال را به برنامه ریزی هر چه بهتر در این خصوص سوق می دهد.

شالویی نوع نگاه به کار و تغییر رویکرد هنرمندان از کار یدی به مشاغل تخصصی که خیلی از آنها در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرند را یکی از موارد مورد توجه این مسابقه دانست و بیان داشت: اگر فقط به کارهای تولیدی و بر مبنای روابط کارگری به عکاسی از کار بپردازیم تنها به یک بعد از ان توجه کرده ایم در حالی که وقتی سخن از کار بر زبان می آوریم به همه ابعاد آن اعم از تولیدی، علمی، فرهنگ و هنر و ... اطلاق می شود و هر کدام از آن ها در جای خودش مفهوم پیدا می کند و باید به هر کدام از این شاخه ها در مسابقه عکس کار توجه شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکارهایی را برای برون رفت از مشکل اقتصادی هنر مطرح کرد و بیان داشت:
بنده در حدود 14 سال پیش که مسئولیت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را بر عهده داشتم دو اکسپو را با محوریت هنرهای تجسمی و برای تقویت اقتصاد هنر تعریف کردم و در تعاملی که با دستگاه های اجرایی و تصمیم گیر داشتیم قرار شد تا دو دهم در صد از محل تملک دارایی اموال دولت در جهت خرید اثار هنری صرف شود تا اقتصاد هنر تکانی بخورد. مورد دیگر تفاوت میان هنرمندان تهرانی با شهرستانی است که در زمان مدیریت من با خارج کردن بعضی از جشنواره ها وبرگزاری آن در شهرستان ها و مراکز استانی سعی کردیم تا با این کار توجهی به اقتصاد هنر و هنرمندان استانی داشته باشیم و باید این نگاه در مدیران بعدی هم وجود داشته باشد تا رشد اقتصاد هنر را به معنای واقعی کلمه شاهد باشیم. همه ما می دانیم که اقتصاد هنر موانعی را در پیش خود دارد و نباید برای حل آن تنها به دنبال صورت مسئله در داخل کشور گشت بلکه اقتصاد هنر باید این بالندگی را در خود داشته باشد تا فرصت انتشار آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور هم ممکن شود. باید موانع را از سر راه آن برداریم تا با سهولت به معرفی اثار هنرمندان کشورمان در بینال ها و فستیوال های جهانی بپردازیم تا شاهد روشن شدن موتور اقتصاد هنر باشیم.

وی ادامه داد: همان طور که در سال های گذشته برخی بانک ها به موضوع خرید اثار هنری ورود کردند و کار خوبی است حضور سایر موسسات اقتصادی و بانک های دیگرهم در نمایشگاه ها و فستیوال ها و حمایت از آثار هنری می تواند سبب دلگرمی هنرمندان شود.

شالویی نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینه های رونق اقتصادی برشمارد که مدیران نباید از آن غافل شوند وخاطر نشان کرد: در دوران مدیریت من در مرکز هنرهای تجسمی، اثاری ازهنرمندان سیستان و بلوچستان را در فستیوال ایتالیا و کارهای از هنرمندان آبادانی را در بلگراد نمایش دادیم که این نمایشگاه ها علاوه بر معرفی صنعت توریسم و جذابیت های گردشگری و هنری کشور به فروش اثار هنری هم کمک کرد و بدون شک حضور در این چنین رویدادهایی می تواند از هر نظر برای هنر و هنرمندان و رونق اقتصادی کشور مفید باشد.

گفتنی است؛ بر پایه تقویم مسابقه بین المللی عکس کار ایران؛ آخرین مهلت ارسال آثار، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ است. هنرمندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس می توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.jobcenter.ir/festival مراجعه نمایند

تاریخ خبر:  ۱۳۹۹/۰۱/۰۵